AMD همزمان با رونمایی از کارتهای گرافیکی جدید و معماری RDNA 3، به ارتقای فناوری AMD FSR 3 نیز اشاره کرد. فناوری FidelityFX Super Resolution (FSR) روش اختصاصی کمپانی AMD است که برای آپ اسکیل کردن بازیها به منظور بهبود عملکرد در طیف گستردهای از کارتهای گرافیکی استفاده میشود. قرار بر این است که این تکنولوژی در سال 2023 ارائه شود.
بررسی فناوری FSR3
در مراسم رونمایی از سری AMD Radeon RX 7000، تعداد زیادی از بازیها با فعالسازی FSR2 اجرا شدند و FSR3 تنها با نسخه نمایشی از Unreal Engine 5 نمایش داده شد. این کمپانی مدعی است فناوری FSR3 میتواند با استفاده از قابلیتی به نام Fluid Motion Frames در وضوح 4K، دو برابر نرخ فریم نسبت به نسل قبلی خود ارائه دهد. این قابلیت تا حد زیادی شبیه به فناوری DLSS Frame Generation است که تکنیک پیشرفتهی درون یابی حرکتی را ارائه میدهد. قابلیت DLSS به طور انحصاری برای کارتهای گرافیکی جدید انویدیا سری RTX 4000 عرضه شد.
تکنولوژی DLSS از شتابدهندههای ویژه و اختصاصی برای ایجاد فریمهای جدید در بین فریمهای سنتی رندر شده استفاده میکند. طبق نتایج آزمایشات و بررسیها، این ویژگی میتواند به طور چشمگیری نرخ فریم را در شرایط خاص افزایش دهد که البته با افزایش تأخیر ورودی نیز همراه است. فناوری Fluid Motion Frames نیز عملکردی مشابه DLSS خواهد داشت. AMD درخصوص اینکه برای استفاده از این فناوری نیاز به سخت افزار خاصی هست یا خیر صحبتی نکرده است.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص کارت گرافیکهای جدید AMD، میتوانید مقالهی “رونمایی از کارتهای گرافیک AMD RX 7000” را مطالعه نمایید.
برخلاف DLSS که تنها روی کارتهای جدید انویدیا قابل استفاده است، فناوری AMD FSR 3 از تمام کارتهای گرافیکی مدرن پشتیبانی خواهد کرد. این موضوع یک مزیت مهم و نقطه قوت برای گرافیکهای AMD به شمار میرود.
موضوعی که در خصوص این فناوری به آن اشاره نشد، نحوهی استفاده از یادگیری ماشین میباشد. در حال حاضر میتوان این موضوع را مزیت اصلی DLSS نسبت به FSR بدانیم. با این حال باید منتظر ماند؛ چراکه طبق شایعات، AMD در حال کار روی هستههای جدیدی برای رقابت با هستههای تنسور انویدیا است. در این صورت احتمالاً نتیجه این مقایسه به نفع AMD تغییر خواهد کرد.
منبع خبر: