آموزشی

Screen Tearing چیست و چه تأثیری در گیمینگ دارد؟

Screen Tearing در گیمینگ

Screen Tearing (پاره شدن صفحه نمایش) به مصنوعات بصری ناخوشایندی گفته می‌شود که اغلب در بازی‌های ویدیویی شاهد آن هستیم. پارگی تصویر زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ به روز رسانی مانیتور و نرخ فریم پردازنده‌ی گرافیکی هماهنگ نباشد. در این صورت یک شکاف افقی در یک یا چند مکان از تصویر مشخص می‌شود که به عنوان پارگی تصویر شناخته می‌شوند. زمانی که پارگی تصویر در گیمینگ رخ می‌دهد، قطعا روی تجربه‌ی بازی شما تأثیر خواهد گذاشت. در این مقاله علت پارگی تصویر و روش‌های رفع آن را بررسی می‌کنیم.

چه زمانی پارگی تصویر رخ می‌دهد؟

نرخ به به روز رسانی نمایشگر تعیین می‌کند که نمایشگر چندبار در هر ثانیه به روز رسانی می‌شود. اکثر تلویزیون‌های قدیمی و مانیتورهای اداری از نرخ به روز رسانی 60 هرتز برخوردار هستند. در حال حاضر نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی 120 هرتز و یا بالاتر نیز در بازار موجود می‌باشند.

در یک مانیتور 60 هرتزی، صفحه نمایش هر 16.667 میلی ثانیه یک فریم جدید نمایش می‌دهد. زمانی که پردازنده‌ی گرافیکی نتواند در آن زمان یک فریم کامل آماده کند، پاره شدن صفحه نمایش رخ می‌دهد. در این صورت دو فریم قدیم و جدید به صورت همزمان در تصویر نشان داده می‌شوند.

بسیاری از کاربران بخصوص گیمرها ممکن است به بیشتر بودن FPS نسبت به نرخ به روز رسانی مانیتور اهمیت زیادی ندهند. اما باید توجه داشته باشید که این موضوع هم می‌تواند تجربه‌ی گیمینگ شما را خراب کند. البته اگر نرخ فریم شما کمتر از نرخ تازه سازی نمایشگر شما باشد هم احتمال پارگی تصویر وجود دارد.

با توجه به ویژگی‌های کارت گرافیک و مانیتور شما، چند روش برای رفع پارگی صفحه وجود دارد. شما با توجه به پشتیبانی سیستمتان می‌توانید از ویژگی‌هایی چون Fast Sync, Enhanced Sync, Adaptive VSync, FreeSync, G-Sync, VSync یا Variable Refresh Rate استفاده کرده تا پارگی تصویر را به حداقل برسانید. در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جزیی بررسی خواهیم کرد.

 

نحوه‌ی رفع Screen Tearing صفحه نمایش در گیمینگ

قابلیت V Sync در مانیتور

در صورت پشتیبانی نمایشگر از ویژگی‌هایی چون V-Sync، Adaptive Sync می‌توان پاره شدن تصویر را به حداقل رساند

فناوری VSync

قابلیت VSync (مخفف Vertical Synchronization) مانیتور شما را با نرخ فریم GPU همگام می‌کند. بنابراین اگر یک مانیتور 60 هرتزی دارید و 120 فریم در ثانیه دریافت می‌کنید، فعال کردن VSync موجب محدودیت نرخ فریم تا 60 فریم بر ثانیه شده و از پارگی تصویر جلوگیری می‌کند. اما از طرفی هم تأخیر ورودی را افزایش می‌دهد. اینکه ترجیح می‌دهد با فعال کردن VSync از پارگی تصویر جلوگیری کنید و یا در صورت خاموش بودن آن تأخیر ورودی را کاش دهید، به سلیقه‌ی شخصی شما برمی‌گردد.

توجه داشته باشید که هرچه نرخ به روز رسانی مانیتور بیشتر باشد، مشکلاتی چون پارگی تصویر کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که اکثر گیمرهای حرفه‌ای نمایشگرهای 240 هرتزی را انتخاب کرده و با VSync خاموش بازی می‌کنند.

برای اینکه تأخیر ورودی ناشی از روشن بودن VSync را کاهش دهید، می‌توانید از قابلیت RTSS (مخفف Rivatuner Statistics Server) استفاده کنید.

فناوری NVIDIA Adaptive VSync

استفاده از VSync برای هماهنگ سازی نرخ فریم کارت گرافیک و نرخ به روز رسانی مانیتور، تنها گزینه‌ی شما نیست. اگر در سیستم خود از کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 650 یا جدیدتر برخوردار هستید، قابلیت Adaptive VSync گزینه‌ی بهتری برای شما خواهد بود. این فناوری باعث می‌شود تا هنگام برابر بودن نرخ فریم با نرخ تازه سازی یا بیشتر بودن آن، VSync فعال شود. اما هنگام کمتر بودن FPS نسبت به نرخ به روز رسانی،Adaptive VSync  گزینه‌ی VSync را خاموش کرده و از پارگی تصویر جلوگیری می‌کند.

تکنولوژی NVIDIA Fast Sync و AMD Enhanced Sync

اگر از کارت گرافیک جدیدتری مانند سری NVIDIA GeForce 900 و یا پردازنده‌های گرافیکی AMD مبتنی بر معماری GCN و جدیدترشان برخوردار هستید، می توانید از قابلیت NVIDIA Fast Sync یا AMD Enhanced Sync استفاده کنید.

این دو فناوری نرخ فریم شما را به حداکثر نرخ تازه سازی مانیتور محدود نمی‌کنند. در عوض آخرین فریم کامل شده را نشان داده و بدون ایجاد تأخیر ورودی، از پاره شدن صفحه نمایش جلوگیری می‌کند. اما با این حال کمی تأخیر ورودی مشاهده خواهید کرد. به طور کلی هرچه نرخ فریم شما بیشتر باشد، تأخیر ورودی کمتر خواهد بود. در حالت ایده‌آل، FPS باید حداقل دو برابر حداکثر نرخ تازه‌سازی مانیتور شما باشد که تأخیر ورودی هنگام استفاده از Fast Sync یا Enhanced Sync به میزان قابل توجهی کمتر شود.

 

NVIDIA G-SYNC و AMD FreeSync

مقایسه G-SYNC و FreeSync

فناوری‌های G-SYNC NVIDIA و FreeSync AMD نرخ به روز رسانی را به صورت پویا با نرخ فریم هماهنگ می‌سازد.

 

فناوری‌های G-SYNC NVIDIA و FreeSync AMD به مانیتور اجازه می‌دهند تا زمانی که FPS در محدوده نرخ نوسازی متغیر (VRR) مانیتور قرار دارد، نرخ به روز رسانی به‌صورت پویا با نرخ فریم پردازنده گرافیکی هماهنگ شود. مثلاً، اگر یک مانیتور گیمینگ 144 هرتزی از VRR در بازه 48 تا 144 هرتز پشتیبانی می‌کند و نرخ فریم 65 فریم در ثانیه باشد، نرخ به روز رسانی به صورت پویا به 65 هرتز تغییر می‌کند. در نتیجه پارگی صفحه حذف می‌شود و تأخیر ورودی نامحسوسی رخ می‌دهد. ایکس باکس سری X و S هردو از فناوری VRR پشتیبانی می‌کنند و سونی نیز در به روز رسانی بعدی PS5، این ویژگی را اضافه خواهد کرد. پس اگر قصد خرید مانیتور گیمینگ دارید، پیشنهاد می‌شود این ویژگی را از دست ندهید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص خرید مانیتور، می‌توانید مقاله‌ی “راهنمای خرید مانیتور” را مطالعه نمایید.

G-SYNC تنها با کارت‌های NVIDIA روی نمایشگرهایی با پشتیبانی اختصاصی G-SYNC قابل استفاده است. در حالی که FreeSync توسط کارت‌های AMD و سری GTX 10 و جدیدتر NVIDIA (از طریق حالت “G-SYNC Compatible” و با استفاده از DisplayPort) پشتیبانی می‌شود.

برخی از مانیتورهای جدیدتر با قابلیت FreeSync، از فناوری Adaptive-Sync نیز پشتیبانی می‌کنند تا VRR را برای کارت‌های گرافیک AMD فراهم نمایند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص Adaptive-Sync، می‌توانید مقاله‌ی “فناوری Adaptive-Sync” را مطالعه نمایید.

توجه داشته باشید که FreeSync/G-SYNC تنها تا حداکثر نرخ تازه سازی مانیتور فعالیت دارند. بنابراین، می‌توانید از آن در ترکیب با Enhanced Sync یا Fast Sync استفاده کنید. همچنین FPS خود را به چند فریم کمتر از حداکثر نرخ تازه‌سازی نمایشگرتان محدود کرده تا به طور کامل پارگی تصویر از بین رود.

دستگاه‌ها و نمایشگرهای سازگار با HDMI 2.1 می‌توانند پارگی صفحه را از طریق HDMI 2.1 Forum VRR از بین ببرند؛ به شرطی که رابط HDMI از این فناوری پشتیبانی کند.

 

منبع نوشته:

Display Ninja

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *