بازی‌های ویدیویی, خبری

تغییر رویکرد انحصار طلبی مایکروسافت و ایکس باکس با انتشار 4 عنوان بر روی کنسول های رقیب!

مایکروسافت ایکس باکس

استراتژی مبهم مایکروسافت!

فیل اسپنسر، رئیس دپارتمان ایکس‌باکس در مایکروسافت، در پادکست رسمی ایکس‌باکس (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت)، در مورد انتشار بازی‌های انحصاری صحبت کرد. او در روز گذشته در پادکست رسمی ایکس‌باکس ، جهت تایید شایعات مربوط به “چهار انحصاری ایکس‌باکس” که به PS5 و Switch خواهند آمد، جهت رویکرد ایکس‌باکس در آینده توضیح داد.

 

تغییر رویکرد انحصار طلبی مایکروسافت و ایکس باکس با انتشار 4 عنوان بر روی کنسول های رقیب!

 

در یک یادداشت داخلی که امروز صبح توسط The Verge پوشش داده شد، فیل اسپنسر بیشتر توضیح داد: “ما دیدگاهی متفاوت برای آینده بازی‌ها داریم. آینده‌ای که در آن بازیکنان تجربه یکپارچه‌ای را در تمام دستگاه‌ها داشته باشند. آینده‌ای که هر صفحه‌نمایشی لوگوی  ایکس‌باکس باشد.” فیل اسپنسر در مصاحبه با The Verge به ایکس‌باکس به عنوان “پلتفرم بازی‌ها و محتوا” اشاره کرد، نکته مهم این است که اعضای مصاحبه کننده توجه دارند که از کلمه “کنسول” استفاده نکنند. پس، آیا آینده سخت‌افزار ایکس‌باکس در معرض خطر است؟ در حال حاضر، احتمالاً نه. پادکست رسمی ایکس‌باکس در زیر به طور کلی به سمت بهتر شدن کسب‌وکار ایکس‌باکس است، به ویژه در مقابل خرید گران‌قیمت مایکروسافت به ارزش 69 میلیارد دلار( Activision-Blizzard) که سبب شد مایکروسافت تبدیل به بزرگ‌ترین ناشر بازی در هر پلتفرم شود. بر اساس اطلاعاتی که از پادکست به دست آمده، مایکروسافت هنوز برای تغییر فضای سخت‌افزار کنسول ابکس باکس عجله ندارد. پولی که برای گسترش تسلط خود در بازی‌های کنسولی به سبب تصاحب Acti-Bliz صرف شده است، قطعا در بلند مدت و حتی کوتاه مدت سود دهی بسیاری خواهد داشت، اما به طور کلی و بر اساس اطلاعاتی که از پادکست به دست آمده، وضعیت الان مایکروسافت و ایکس باکس شباهتی، با مشکلات سگا در دهه‌های 90 و 2000 ندارد.

اگرچه ایکس‌باکس به طور معمول در مقابل سگلا سنگ اندازی کرده (به عنوان یکی از دو رقیب برتر، برخی از انحصاری‌های کنسولی سگا-ایکس‌باکس و پورت به پلتفرم‌های رقیب)، اما تاکنون همچنان ایکس باکس به عنوان یک برند مجزا و متمایز نسبت به مایکروسافت باقی مانده است. فیل اسپنسر اعلام کرده است که عرضه‌ی چهار عنوان جدید و انحصاری ایکس باکس به عنوان زمینه‌ی آزمایشی برای پورت‌های آینده‌ی ایکس‌باکس به PS5 و Switch خواهد بود، اما اسپنسر تاکید می‌کند که این عرضه نشان‌دهنده‌ی این نیست که همه‌ی عناوین ایکس‌باکس در آینده بر روی سایر پلتفرم‌ها قابل دسترسی باشند. اما همچنان به نظر می‌رسد که ایکس‌باکس می‌تواند در PS5 و Switch به سود قابل توجهی دست پیدا کند. جالب است که ببینیم این مدل کسب‌وکار در نهایت چگونه برای مایکروسافت نتیجه می‌دهد. به هر حال، ایکس‌باکس هنوز  نسبت به سخت‌افزار کنسول متعهد به نظر می‌رسد. یکی از نقاط قوت ایکس‌باکس در این زمینه، رویکرد به حفظ بازی‌ها از طریق قابلیت Backward ability است، که به پلیر ها اجاره میدهد بازی‌های ایکس‌باکس و ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس One را برروی کنسول‌های Xbox series X و Xbox Series S اجرا کنند.

چند نسل از BackWard ability (که نیازمند پچ و بروزرسانی است) اما همچنان باعث جذابیت پلتفرم‌های مدرن ایکس باکس(Series X و Series S) برای کولکسیونرهای بازی‌های فیزیکی می‌شود که می‌خواهند بازی‌های قدیمی را همچنان برروی کنسول‌های جدید اجرا کنند.

به عنوان مثال، Sonic Unleashed یک بازی برای کنسول های PS3/Xbox360 است که در  سال 2008 عرضه شد و گرافیک‌های شگفت‌انگیزی را برای زمان خود به نمایش گذاشت. اما همان بازی نیز به طور منظم و در حالت اجرا زیر 30 فریم در ثانیه بود زیرا نیازهای موتور بازی سازی استفاده شده به سادگی برای آن نسل کنسول‌ها قابل بارگیری نبود.

حال به سال 2020، 12 سال بعد از انتشار نسخه اصلی میرویم. تنها راه‌هایی که بازی کردن Sonic Unleashed با 30 فریم در ثانیه یا بیشتر را ممکن میسازد، استفاده از امولیشن Xbox 360 (که در حال توسعه) است یا استفاده از مد‌های Sonic Generations برای پورت PC هستند. اما در نوامبر 2021، مایکروسافت امکان افزایش فریم بر ثانیه به چند بازی Xbox 360 که بر روی کنسول‌های سری Xbox قابل بازی هستند اضافه کرد – از جمله Unleashed – که در نهایت امکان بازی کردن عناوین مختلف را در حالت 60 فریم بر ثانیه بر روی کنسول‌های مذکور آن هم 13 سال پس از انتشار، ممکن کرد.

در نهایت باید دید استراتژی مایکروسافت در قبال برند ایکس باکس در زمینه انتشار انحصاری های کنسولی خود، فقط منوط به انتشار برخی از بازی های انحصاری میشود یا عناوین بلاک باستری مانند Starfield و Halo و… ( گرچه فعلا انتشار این عناوین تکذیب شده است) در نهایت برای سایر کنسول ها از جمله PS5 یا Nintendo Switch منتشر میشوند یا خیر.

از طرفی این مسئله میتوان آینده ایکس باکس را تا حدودی ترسیم کند، گسترش بازار و کسب سود از مخاطب های رقیب (سونی و نینتندو) یا حذف بازار سخت افزار از برند ایکس باکس؟

 

منبع: Tomshardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *