تعریف فریم ریت به زبان ساده
اگر در زمینه بازی یا فیلم برداری فعالیت دارید، ممکن است با عباراتی مانند FPS، فریم ریت، نرخ فریم و نرخ به روز رسانی برخورد کرده باشید. فریم ریت با واحد FPS (فریم بر ثانیه)، در واقع تعداد تصاویری است که به طور متوالی در هر ثانیه نمایش داده میشود. این ویژگی در واقع عملکرد نمایشگر را در فیلم برداری و پخش بازیهای ویدیویی نشان میدهد. در این مقاله به تعریف فریم ریت و اهمیت آن پرداخته و با نرخ بروز رسانی تصویر مقایسه میکنیم.
حرکت تصویر در واقع مجموعهای از تصاویر ثابتی است که به سرعت نشان داده میشوند. چشم و مغز ما قادر است تنها حرکت تصاویر با فرکانس کمتر از 12 تصویر در ثانیه را تشخیص دهد. زمانی که تصاویر با فرکانس بیشتر از 12 تصویر در ثانیه نشان داده شود، مغز ما متوجه تغییرات تصاویر نمیشود و تفاوتها را به عنوان حرکت میبیند. FPS مخفف Frames Per Second و واحد اندازه گیری نرخ فریم است. همانطور که از نامش پیداست، FPS تعداد فریمهایی است که در یک بازی یا انیمیشن در هر ثانیه ضبط یا ترسیم میشوند. به طور کلی هرچه FPS بیشتر باشد، حرکت ویدیو روانتر دیده میشود.
به عنوان مثال فیلمهای ضبط شده اولیه، با سرعت 24 فریم بر ثانیه فیلمبرداری و نمایش میشدند و تلویزیونهای قدیمی نیز با سرعت 30 فریم بر ثانیه پخش میکردند؛ در حالی که سرویسهای استریم مدرن امروزی ویدیوها را با نرخ فریم متوسط 60 فریم بر ثانیه پخش میکنند.
مقایسهی نرخ فریم و نرخ به روز رسانی تصویر
اغلب مردم نرخ فریم (FPS) را با نرخ تازه سازی (Hz) اشتباه میگیرند. هردو کمیت شباهتهایی دارند، اما در اصل یکسان نیستند. نمایشگرهای مدرن (مانند LCD و OLED) با تغییر روشنایی و رنگ پیکسلهای مربوطه، یک تصویر و سپس تصویر بعدی و بعدی را نشان میدهند. در میان این به روز رسانیها، روشنایی و رنگ ثابت مانده و در نتیجه همان تصویر روی صفحه باقی میماند. نرخ به روز رسانی بر حسب هرتز، حداکثر تعداد به روز رسانیهایی است که یک نمایشگر میتواند در یک ثانیه انجام دهد. نرخ به روز رسانی در نمایشگر مختلف، متفاوت است. اگر یک صفحه نمایش دارای نرخ نوسازی 60 هرتز باشد، به این معنی است که تصویر صفحه نمایش را 60 بار در ثانیه تازه میکند.
حال فرض کنید نرخ فریم در بازی 120 فریم بر ثانیه باشد. از آن جایی که نمایشگر میتواند تنها 60 بار در ثانیه تصویر را به روز کند (یعنی نرخ به روز رسانی 60 هرتز)، هماهنگی کامل بین مانیتور و کارت گرافیک ایجاد نشده و موجب پارگی تصویر میشود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص نرخ به روز رسانی، میتوانید مقالهی “نرخ به روز رسانی در گیمینگ چه تأثیری دارد؟” را مطالعه نمایید.
FPS در بازی و ویدیوها
در حالی که ویدیوها با نرخ فریم ثابت (24 و 30 و 60 FPS) ضبط و نمایش داده میشوند، اما بازیها چنین محدودیتی ندارند. تنها عامل محدود کننده نرخ فریم در بازی مربوط به سرعت پردازش CPU و GPU میشود. بنابراین اگر چیپست سیستم شما ضعیف باشد، در بازی دچار پارگی تصویر خواهید شد. زیرا تصاویر به اندازه کافی سریع رندر نمیشوند. از طرفی اگر سیستم پردازشی و گرافیکی شما قدرتمند و نمایشگر دارای نرخ به روز رسانی بالا باشد، حرکت بسیار روانی از بازی مشاهده خواهید کرد. زیرا در صورت ارائهی نرخ فریم بیشتر از 60 فریم بر ثانیه، نمایشگر با نرخ به روز رسانی بالا قادر خواهد بود که با سرعت ارسال تصاویر هماهنگ شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص مانیتورهای گیمینگ، میتوانید مقالهی “راهنمای خرید مانیتور گیمینگ” را مطالعه نمایید. همچنین اگر قصد خرید یک مانیتور برای اجرای گیمینگ دارید، میتوانید “لینک خرید مانیتور گیمینگ” را مشاهده نمایید.
اهمیت نرخ فریم در بازی
FPS (نرخ فریم) هم بر عواملی مانند تاری حرکت و روشنایی تصویر و هم بر ویژگیهایی مانند غوطه وری تأثیر گذار است. ویدیوهای 24 فریم بر ثانیه احساس سینمایی داشته و به احتمال زیاد تاری حرکتی بالایی دارند. ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه معمولی هستند. در حالی که ویدیوهای 60 فریم در ثانیه به دلیل تاری کم و حرکات روان در پخش، کمی غیر طبیعی اما واضحتر خواهند بود. بنابراین تفاوت نرخ فریم نمایشگرها در صاف و روان پخش شدن ویدیوها تأثیر دارد. هنگام اجرای یک بازی ویدیویی یا تماشای یک فیلم، این تفاوت را احساس خواهید کرد.
در بازیها هرچه نرخ فریم بیشتر باشد بهتر است. چراکه تاری تصویر و دیگر عوامل کاهش مییابد و جزییات دقیقتری از تصویر را مشاهده خواهیم کرد. یک بازی ویدیویی با سرعت 30 فریم بر ثانیه ممکن است اجرای خوبی نداشته باشد، در حالی که همان بازی روی نمایشگری با سرعت 60 فریم بر ثانیه بسیار روانتر به نظر میرسد.
در بسیاری از بازیهای سریع مانند تیر اندازی اول شخص، نرخ فریم میتواند نتیجهی بازی را تغییر دهد. شما باید قبل از دشمن، او را ببینید. بنابراین اگر نرخ فریم سیستمتان پایین باشد، دشمن در فاصلهی کوتاه بین دو فریم متوالی وارد میدان دید شده و از شما پیشی خواهد گرفت. در بازیهای هدست واقعیت مجازی (VR) مانند Half-Life و Counter Strike و PUBG به نرخ فریم بالای (بیش از 90 فریم در ثانیه) نیاز دارید. اگر پایینتر از این مقدار باشد، احتمالاً تجربهی خوبی از VR نخواهید داشت. بسیاری از بازیهای مدرن که نرخ فریم بالایی دارند، تنها در صورتی بهترین عملکرد را در دستگاههای PS5، Xbox Series X یا رایانههای شخصی مخصوص بازی نشان میدهند که با بیشتر از 60 فریم در ثانیه اجرا شوند.
چگونه FPS را تشخیص دهیم؟
از آنجایی نرخ فریم در فیلمها ثابت است، به راحتی میتوان نرخ فریم فیلم را تشخیص داد. شما میتوانید ویژگیهای فایل را بررسی کنید. در سیستمهای ویندوزی به این صورت که روی فایل کلیک راست کرده، گزینهی Properties را انتخاب کنید و سپس به تب Details بروید. در نهایت مقدار نرخ فریم را جستجو نمایید.
فهمیدن نرخ فریم برای بازیها، پیچیدهتر است. به عنوان مثال، در رایانههای شخصی، نرخ فریم را میتوان با استفاده از رابطهای بازی، نرم افزار کارت گرافیک یا با استفاده از برنامههای شخص ثالث نمایش داد. در بازیها، به جای شمارش تعداد فریمهای نمایشی، تعداد فریمهای ارسالی به نمایشگر در هرثانیه محاسبه میشود.
جمع بندی
در این مقاله به تعریف فریم ریت پرداختیم و اهمیت آن را بررسی نمودیم. نرخ فریم تعداد فریمها از یک ویدیو یا بازی است که در هر ثانیه توسط پردازندهها ترسیم میشوند. به طور کلی نرخ فریم در گیمینگ اهمیت بالایی دارد. هرچه فریم ریت بیشتر باشد، شاهد بازی روانتر خواهید بود. البته به شرطی که نمایشگر هم از نرخ به روز رسانی بالایی برخوردار باشد و بتوان خود را با FPS هماهنگ سازد.
منبع نوشته: