آموزشی

رزولوشن پویا (DRS) چیست و چه تأثیری در گیمینگ دارد؟

رزولوشن پویا چیست؟

رزولوشن پویا (DRS) چیست؟

اگر اهل بازی باشید، احتمالاً فناوری وضوح پویا و یا DRS (مخفف dynamic resolution scaling) را شنیده‌اید. فناوری DRS در بهبود عملکرد بازی نقش مهمی دارد. به طور کلی این قابلیت می‌تواند به افزایش و بهبود عملکرد بازی در زمان اجرا کمک کند و تجربه‌ی بهتری را در اختیارتان بگذارد. در این مقاله فناوری رزولوشن پویا (DRS) را بررسی کرده و اهمیت و مزایای آن را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مقیاس گذاری رزولوشن پویا تکنیکی است که در بازی‌های رایانه‌ای و یا کنسولی استفاده می‌شود. این فناوری وضوح خروجی را جهت بهبود عملکرد کاهش می‌دهد. به عبارتی هنگامی که در اثر اجرای بازی، فشار روی بخش گرافیکی سیستم بیش از حد وارد شود، فناوری DRS با کاهش وضوح خروجی، این فشار را کاهش می‌دهد و منجر به نمایش تعداد معینی فریم در تصویر می‌شود. بازی‌هایی که فاقد پشتیبانی از این ویژگی هستند، وضوح از قبل ثابتی دارند و در عوض احتمال کاهش عملکرد هنگام گیمینگ را افزایش می‌دهند.

پدیده‌ی کاهش سرعت فریم در ثانیه به صورت خطی و ثابت پیش نمی‌رود. در واقع ممکن است در سرعت‌های مختلف، وضوح‌های متفاوتی را شاهد باشیم. این تکنولوژی اغلب روی یکی از محورها تاثیر بسیار کمتر و قابل توجهی نسبت به دیگری دارد. در بسیاری از بازی‌ها پدیده‌ی DRS بیشتر روی محور افقی وضوح تأثیرگذار است. به عبارتی پس از اعمال تغییرات پیکسل‌ها کشیده می‌شوند. در چنین مواردی، گیمر متوجه کاهش وضوح بازی و تغییرات نمی‌شود. اما با پایین آمدن بیش از حد وضوح، قابلیت Anti Aliasing خطوط ناهموار را صاف کرده و وضوح را بهبود می‌بخشد.

عملکرد رزولوشن پویا در گیمینگ چگونه است؟

تأثیر DRS در گیمینگ

فناوری DRS قابلیتی است که به کمک پردازنده‌ی گرافیکی می‌آید و مدت زمان رندر بازی را کاهش می‌دهد.

 

فناوری DRS قابلیتی است که به کمک پردازنده‌ی گرافیکی می‌آید و مدت زمان رندر بازی را کاهش می‌دهد. هنگامی که مدت رندر شدن یک تصویر طول می‌کشد، پردازنده‌ی گرافیکی توانایی ترسیم فریم‌ها در زمان معین و رسیدن به نرخ فریم موردنظر نخواهد داشت. بنابراین مجبور به حذف فریم‌ها می‌شود. به عنوان مثال برای نرخ فریم 60 fps، پردازنده‌ی گرافیکی سیستم شما باید بتواند در هر 16.667 میلی ثانیه یک فریم جدید ارائه دهد. اگر رندر کردن یک فریم بیشتر از مدت زمان مدنظر طول بکشد، آن فریم حذف می‌شود و در نهایت نرخ کلی فریم کاهش خواهد یافت. فناوری نرخ نوسازی متغیر (VRR) با حذف پارگی تصویر باعث کاهش چنین موضوعی می‌شود. اما با این حال بهره مندی از رزولوشن پویا علمکرد بهتری گیمینگ فراهم می‌آورد.

برای مثال تعداد پیکسل‌ها در تصویری با وضوح 4K، چهار برابر بیشتر از تصویری با وضوح 1080p است. بنابراین مدت زمان رندر کردن تصویر با وضوح 4K نسبت به وضوح 1080p و برخورداری از یک GPU ثابت، 4 برابر بیشتر طول می‌کشد. با کاهش رزولوشن، زمان رندر کم می‌شود و فضای لازم برای پردازنده‌ی گرافیکی جهت رسیدن به نرخ فریم فراهم می‌شود. اگر در سیستم شما وضوح 4K و سرعت 30 فریم در ثانیه است و می‌خواهید سرعت را به 60 فریم در ثانیه برسانید، با کم کردن وضوح این امکان برای سیستم و GPU فراهم می‌شود.

جمع بندی

فناوری DRS یکی از قابلیت‌هایی است می‌تواند نرخ فریم مورد نظر شما را فراهم کند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای DRS این است که اغلب کاربران می‌توانند بدون تغییر دادن دیگر تنظیمات، وضوح خروجی را کاهش دهند. با این روش، بازی‌ها بدون تغییری در روند دیگر تنظیمات اجرا خواهد شد. خوشبختانه اکثر بازی‌های کنسولی از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. درنتیجه نگران این موضوع نخواهید بود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص کارت‌های گرافیکی می‌توانید مقاله‌ی “راهنمای خرید کارت گرافیک” را مطالعه نمایید. همچنین اگر قصد خرید مانیتور گیمینگ دارید، مطالعه‌ی مقاله‌ی “راهنمای خرید مانیتور گیمینگ” را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

منبع نوشته:

How to Geek

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *